Vi tar initiativ till att underlätta för hyresgäster under coronaepidemin

Vi har tagit beslut att ändra rutinerna för bostads- och lokalhyresgäster som får betalningssvårigheter som en följd av coronaepidemin.

Vårat uttryckliga mål i dessa tider är att inga, varken bostads- eller lokalhyresgäster, ska bli uppsagda eller vräkta som en följd av smittspridningen. Det samma gäller andra kunder som erhållit faktura från oss för utfört arbete, såsom t.ex. en fiberinstallation i stadsnätet.

Vi ändrar därför tillfälligt våra rutiner för hantering av obetalda avier och/eller fakturor:

  • Vi förlänger tidsperioden från att vi skickar påminnelse till att det kan bli aktuellt att vidareförmedla ett krav till inkasso. Vi har som mål att inte skicka några fordringar till inkasso om betalningssvårigheter är en följd av covid-19-epidemin.
  • För de hyresgäster eller kunder som har betalningssvårigheter skall vi vara medgörliga till att upprätta och godkänna funktionella avbetalningsplaner. Planerna bedöms från fall till fall.

Är du en hyresgäst eller kund med betalningssvårigheter, ta kontakt med vår kundtjänst via vår växel på 031-764 56 00. Betalningssvårigheterna behöver styrkas, t.ex. med underlag för varsel, uppsägning, permittering eller adra underlag som kan verifiera betydande inkomstminskningar.

Vi har dessutom samlat nödvändig info om ändrade rutiner och hur vi arbetar just nu på en särskild sida.

Nödvändig info om ändrade rutiner

Senast uppdaterad: